Bondens andra vårmarknad på Söder

Jag och Q kommer till Bondens marknad på Katarina Bangata på Södermalm i Stockholm i morgon den 9 maj med alla styckdetaljerna från de två grisar som vi styckade i veckan, och tolv sorters korv i frysen. Bland styckdetaljerna kan nämnas två stora bitar karré och två stora bitar kotlettrad med svål, för den som vill slå på stort!

Igår kom de två första ladusvalorna till gården och de lekte i luften och snurrade runt husen hela dagen. Jag lyckades fånga båda två på en och samma bild, som du ser här ovan. Det här är min bästa tid och vare sig jag är här eller på Gunnarsbo ska jag försöka njuta av den, bestämde jag när svalorna skrattade åt mig. Så jag lyfte bort en av markdukarna som har täckt en del av köksträdgården i ett par år, och luftade jorden med bredgrepen. Där får jag plats med ett par rader potatis och en rad vardera av morot och rödbeta. Jag rensade också kring bönornas klätterställning där det kanske får bli vaxbönor i år. Jag ska jag leta upp ett par dagar då jag kan åka ner till Ydre och göra samma sak. Där är det redan meteorologisk sommar. Jag lever ett dubbelliv. 

Vi ses!