Midsommardröm

Dagen innan midsommarafton ringde telefonen 9:15. Det var två livsmedelsinspektörer som sa att de stod i gårdsbutiken och ville göra en oanmäld kontroll av min verksamhet. Jag berättade att jag var nere i Östergötland, så det skulle bli svårt, och på frågan varför jag var där nere så svarade jag nästan sanningsenligt att jag håller på och flyttar och avvecklar min charkuteriverksamhet. – Ja men då så, då ska jag skicka dig en blanket för anmälan om upphörande av livsmedelsanläggning i stället.

Några timmar senare så ringde köparna av min gård och berättade att de hade fått sin bostad såld och att de skulle skriva under kontraktet, utan några extra villkor, på måndag, det vill säga idag. 

Jag kände genast en nästan ofattbar lättnad både i sinnet och i kroppen, och den här midsommaren blev den finaste hittills i mitt liv. På lördagen åkte vi över till grannbyn Torpa och åt midsommarlunch med U:s föräldrar och tittade på midsommarfirandet nere vid ångbåtsbryggan och lyssnade på musikandakten i Torpa kyrka. Det var ingenting som var så särskilt anmärkningsvärt på något sätt, men jag kände ett stort lugn som gjorde att jag kunde njuta helt och hållet och fullt ut av människorna omkring mig och den vackra högsommardagen och den stillsamma stämningen. På kvällen åkte vi ner till Lomsviken där jag fick sommarens första dopp i Sommens klara vatten. 

 Nu är det måndag och jag har just fått veta att köparnas kontrakt är underskrivet och vi har fastställt att tillträdesdag till min gård blir den 30 juli. Så då har jag en månad på mig att tömma hela gården och det kommer att bli ett enormt ansträngande men också ett tillfredsställande arbete. Redan på fredag kväll kommer min vän J med en stor jättelastbil som vi ska försöka fylla med alla stora och tunga saker på fredagskvällen och köra ned och tömma på Gunnarsbo på lördagen. Om någon barmhärtig människa vill hjälpa till att bära på fredagskvällen, eller packa ur på Gunnarsbo på lördag efter lunch, så bleve jag evigt tacksam. Jag kommer att få arbeta hela dagarna och halva nätterna fram tills dess med att packa lådor med allt som ska tömmas ur bokhyllor, skåp, byråer, skänkar och chiffonjéer som ska ned.

Förutom i morgon, då Julia och jag ska göra leverpastej, isterband och en Ajökorv. Den sistnämnda blir det första och sista gången jag gör och den får därför ses som en hyllning till förgängligheten och livets föränderlighet. Smakerna blir salvia och kummin, svart- och vitpeppar och en gnutta ingefära som hemlig ingrediens. Utkörningsrunda blir det den 4 juli. Förmodligen blir det inga mer grisar till slakt. 

Det har tagit två år att komma hit, från det att jag såg de första bilderna från Gunnarsbo som väckte en tanke på förändring till idag när en ny fas av livet startar. Nu, när allt till slut har gått i lås, så kommer också ett visst vemod. Jag kommer att tänka på känslan jag fick som barn när Pippis pappa Beppe skulle lämna sin dotter – var det mitt under hennes födelsedagsfest? – för att resa tillbaka till Kurrekurreduttön. Lite åt det hållet blir det nu, mitt i all glädje över förändringen, och spänningen inför att kasta loss. Men det blir först om en månad som jag lämnar gården helt och hållet. 

Innan jag lämnade Gunnarsbo i går morse slog den första rosen ut i rabatten utanför dörren

Vi ses!

Bondens sista vårmarknad och bilder från G-bo

I måndags gjorde vi fänkålssalsiccia, citron/kummin/mejram-korv och Förbjuden korv. På lördag är det den sista vårmarknaden på Katarina Bangata. Kanske blir det den sista vårmarknaden som jag står på Bondens marknad. Kanske blir det den sista Bondens marknad någonsin för mig.

Förutom de färska korvarna så tar vi med en mängd olika sorters fryst korv, en del styckdetaljer från grisarna som styckades förra veckan och nyskivat lufttorkat.
Förra omgångens Frankfurter, vars konsistens jag inte var nöjd med, sänker jag priset ytterligare på, så nu blir det 50% rabatt, eller HALVA PRISET som man säger. Men till Korv me brö använder vi den frysta Frankfurtern från en tidigare omgång, bestämmer jag nu.

När vi hade gjort klart korven i måndags så lämnade jag Julia att packa och etikettera korvarna och skiva lufttorkat, och (korv)smet själv iväg och packade 17 lådor böcker, tre bokhyllor och gräsklipparen i kylbilen och for ner till mitt lilla paradis i Ydre. När jag kom fram möttes jag av den stora rundeln med pimpinellrosor som spred en ljuvlig söt doft runt huset. Det var en överraskning för mig att pimpinellrosen doftade så starkt, och jag visste inte heller att den också kallas klittros, vilket Flora Incognita lärde mig. Jag använder mig flitigt av den appen för att identifiera växter på min mark och Merlin Bird ID för att identifiera vilka fåglar jag har omkring mig. På så sätt blir jag bekant med nya saker var och varannan dag och kan sätta namn på dem. Nu vet jag att det så vanliga men i mina ögon mycket vackra, sköra gräset som blir tydligt först när man låter gräset växa upp, heter Ängsröe på svenska men har lånat namnet på engelska till musikgenren Bluegrass, vilken jag inte ger mycket för. Och även om jag snart glömmer mer än hälften av allt jag lär nytt, så växer min kunskap om omvärlden och verkligheten långsamt och envetet.

Och gräset hade hunnit växa halvmeterhögt sedan sist. Nu har jag rensat och röjt med glatt humör i två dagar, och på kvällarna har jag bland annat roat mig med att transkribera boken av Erik Pontoppidan från 1769 om Själenes odödlighet, som jag nämnde i föregående veckobrev, från frakturstil till vanlig skrift, för att göra den mer lättläst, så att jag får överblick över själva innehållet i stället för att fokusera på de enskilda orden. I en första version har jag behållit all gammalstavning, knäpp avstavning och sidbrytning, för att göra en väldigt källtrogen version. Sedan kanske jag gör en modernisering av språket också, för att göra den ännu mer läsbar. Men som ett exempel på svårigheter jag kommer att stöta på, så kommer det att bli svårt att avgöra om jag ska ersätta det vackra gamla ordet ögnamärke med det för det flesta mer bekanta ordet mål. Efter det kanske jag binder in de två versionerna i ett vackert band själv, för jag tvivlar på att något förlag vill låta göra ett nytryck av boken.

Jag lyssnade på ett halvårsgammalt avsnitt av Söndagsintervjun för en tid sedan och blev mycket fascinerad av hur Maria Strömme som professor i nanoteknologi har vågat ge sig in i den flertusenåriga debatt som Pontoppidan är ett upplysningstidsexempel på. För medvetandet som Strömme skriver om i sin omdebatterade artikel Universal consciousness as foundational field: A theoretical bridge between quantum physics and non-dual philosophy, som jag ännu inte har läst till slut, är ju bara ett modernt ord för det som Pontoppidan kallar själ. Jag har bara hunnit transkribera första kapitlet än så länge, men det finns att läsa här. Det innehåller framför allt en genomgång av tidigare riktningars åsikter om själens eventuella odödlighet och koppling till materien.

När jag skriver detta sitter jag i arbetsrummet vid skrivbordet framför söderfönstret på övervåningen på Gunnarsbo. Då och då reagerar ögat på att något rör sig utanför fönstret, mest är det koltrasten som hoppar kring på det nyklippta gräset. När jag reser mig för att hämta lite te, så knarrar det högljutt i de breda golvtiljorna och det knaket förknippar med glädje. Även om försäljningen av Rönna inte är fullbordad förrän köparna har sålt sin bostad, så har jag bestämt mig för att inleda flytten hit. Den 27 juni packar vi in så mycket av de stora möblerna som vi orkar i jättelastbilen som min kompis J har lånat, och kör ner hit. Så småningom kommer jag bara att ha kvar det mest nödvändiga i Rönna, tills köpet har gått i lås. Och pianot som jag inte vet hur jag ska få hit. I dag kämpade jag hårt för att få upp en brevlåda nere vid landsvägen. Den får duga tills vidare. Vägen ner dit går genom en underbar blandskog.

Vi ses!

Fläsk, korv och kartonger

Den här veckan har vi styckat, förpackat och etiketterat två grisar, och jag tar med resultatet till den näst sista Bondens marknad på Katarina Bangata nu på lördag den 6 juni. Med mig har jag, förutom alla styckdetaljer från grisarna, en massa korv och det lufttorkade, även Andreas som ska hjälpa mig att slå försäljningsrekord i regnet. 
Jag var inte 100% nöjd med konsistensen på den senaste omgången Frankfurter, så den säljer vi till ett 20% nedsatt pris, så kallad REALISATION.

Det är mulet och regnigt ute, men jag har tagit in pioner från trädgården och satt i en blå vas. Dagarna går ganska långsamt och efter pysslet i charken fortsätter jag pyssla i hemmet. Jag har inlett en långsam packning av saker som jag ska ta med till Gunnarsbo. Bland böckerna är det mycket från mamma och pappas dödsbon som jag tidigare inte har gått igenom. Igår kväll började jag titta bland de mycket gamla böckerna som jag minns från farfars bokhylla. Den största boken visade sig vara en bibel från 1573 med en dedikation från min farmors far till min farfar, alltså från svärfar till svärson. Det är boken som föremål som intresserar mig, innehållet läser jag hellre i modernt format. Det är läderbandet, det är det mjuka pappret av så hög kvalitet att det har hållit 453 år, och det är det distinkta trycket och de tjocka pärmarna som omfamnar mer än 1849 sidor. Och det är vetskapen om att farmor Guns 58-åriga pappa gav den till min farfar Sven som var 24 år 1931, fyra år innan han gifte sig med Gun. Jag vill veta mer om vilken relation de hade. Och jag vill veta mer om farmors pappa Lars Hugo Vindician Holmberger, redaktör för Eksjö-Tidningen, och hans hustru Elsa. Efter flytten ska jag åka till Eksjö, alldeles söder om Ydre, för att se var farmor växte upp. 

En bok i samlingen från 1769 med mer spännande titel som lockar mig till läsning är:

Biskopens och Pro-Cancellerens 

Doct. ERIC PONTOPPIDANS 

Grundeliga 

Afhandling 

Om 

Själenes 

Odödelighet, 

Samt 

Dess tilstånd

 I och efter Döden, 

I anledning 

Af Guds Ord och sunda förnuftet. 

Särskilt nyfiken blir jag på hur det sunda förnuftet kommer in i bilden. Bilden högst upp här ovan inleder för övrigt författaren företal i den boken.

Vi ses!