

Det var märkligt att återigen överlämna sig till sjukvården, där jag tillbringade så mycket tid 2020-2021. Det är en egen värld man kliver in i, och jag är väl bekant med den nu. Kanske var det därför det kändes lättare den här gången och tiden gick ganska fort. Sedan någon månad tillbaka så använder de ett nytt slags regim för smärtlindring vid leveroperationerna som har visat sig vara mycket framgångsrik. I stället för en traditionell ryggmärgsbedövning så gör man en så kallad blockad, vilket gör att man slipper att gå med en slang in i ryggraden i flera dagar och blir mer rörlig, och piggare och mindre mosig också. Jag gick några varv i korridoren redan dagen efter operationen.
Jag tycker att det är så konstigt att man kunde ta bort morfinet från smärtlindringen redan efter fyra dagar och skicka hem mig. Sedan i fredags tar jag bara fyra Alvedon om dagen som smärtlindring, och jag har inte känt någon smärta överhuvudtaget sedan operationen. Däremot blir jag sömnig efter varje ansträngning och måste ta ganska många tupplurar. Och jag blir lätt yr när jag reser mig upp. Tur att jag har U som hjälper mig och tar hand om mig. På det stora hela så kändes cytostatikabehandlingarna mer påfrestande för kroppen än kirurgin. Jag tror att det kommer att ta lång tid innan kroppen och hjärnan är helt återställda efter cellgifterna, men det börjar redan sticka upp mörkt hår under det vita tunna cytostatikatufset på skallen.
På uppvaket kom en kirurg och en sköterska och frågade hur jag mådde. Jag svarade att jag mådde bra, och kirurgen sa att hon tyvärr inte hade varit med på operationen och därför inte kunde berätta något specifikt om den annat än att det hade gått enligt plan. Jag sa att det var synd för man vill ju egentligen höra från kirurgen att man var ovanligt vacker inuti. Hon skrattade och sköterskan bredvid sa att hon hade varit med under operationen och att en av kirurgerna hade sagt innan de sydde ihop mig att min lever såg mycket fin ut i färgen. Det gjorde mig glad. Dagen därpå kom en av kirurgerna till mig och jag kunde ställa frågor om operationen. Han berättade att det faktiskt hade gått lite lättare att komma åt metastasen än han hade räknat med, och det gjorde mig också glad eftersom det innebär att de inte behövde vara så försiktiga när de skar bort det som skulle bort, och därmed inte behövde riskera att lämna kvar något tveksamt. Nu ska min kropp vara fri från cancer.
Jag är tacksam över att min kropp kan läka så fort. Det är min hud och min lever och mitt blod och mina proteiner som är så duktiga. Finns jaget i levern också? Så har jag inte tänkt tidigare. Jag ska försöka föreställa mig att mitt jag fyller hela min kropps utsträckning och se hur det känns. Då kan jag lättare vara stolt över mig själv och min förmåga att läka och växa vidare.
Nu får jag bara lyfta, dra och släpa max fem kilo i sex veckor framöver, för att undvika att få bråck där kroppen ska läka ihop. Det är plågsamt att det kommer under den period då det är så mycket som skulle behöva göras i trädgården. Jag ska försöka lura vänner att hjälpa mig med det ena och det andra. Igår satte U resten av potatisen och klippte gräset runt gårdsbutiken så att vi fick gräsklipp att lägga på potatislandet, och idag hjälpte R mig att sätta lite kinesiska jordärtskockor. Om jag lyckas uppbåda hjälp med i- och urpackning av kylbilen så planerar jag att stå på Bondens marknad den 3 och den 10 juni. Vi får se. Nu blommar Åkerö-äppelträden nere i trädgården så överväldigande och vackert.

Nu på lördag den 13 maj står jag, Julia och Albin på Bondens marknad på Katarina Bangata på Södermalm i Stockholm, och kränger styckdetaljer från de två grisar som Julia just har styckat och som jag packade idag. Vi tar också med oss diverse lufttorkat, leverpastej, Leberkäse, bacon, isterband, fryst prinskorv, Nürnberger och salsiccia, samt Lisas korv och Toulouse-korv som Julia ska göra i morgon. Kom dit!
Jag kör en leveransrunda nu på lördag den 29 april. Idag har Julia gjort salsiccian med rostad fänkål och vitt vin, och i morgon tillverkar hon den efterlängtade leverpastejen. Jag har just fått tillbaka dalavete från Resta gård, som fick utsäde av mig förra året mot att jag skulle få tillbaka av skörden, men rensat, så att jag själv kan mala till mjöl på min lilla hemmakvarn. Mjölet kommer att vara alldeles nymalet på hela kornet, vilket ger lite annorlunda bakegenskaper och ett högre näringsvärde. Jag föreslår att det behandlas som vore det rågmjöl, för mina erfarenheter från förra gången är att det inte bildar så starka glutentrådar i sig själv. Med reservation för att jag ännu inte har hunnit provbaka den här omgången, för jag hämtade säden i måndags.
Nästa leveransrunda blir på lördag den 22 april och det går bra att beställa redan nu på 





Det blir leverans nu på lördag den 25 mars, så hoppa in och beställ på
Jag och U gjorde en liten tur till Östergötland inför helgen. Vi åkte först till Torpa där U:s familj har ett litet hus, och sedan till Axhult utanför Kisa. Där hämtade jag ympris som pappas kusin Erik hade klippt åt mig från farmors syster Janas körsbärsträd, som får mängder av världens godaste körsbär i augusti. I Axhult och grannbyn säger man att den sorten bara finns där, och det kanske är så, för jag hittar åtminstone ingen sort som helt stämmer överens när jag läser i Anton Nilssons Våra päron-, plommon och körsbärssorter. Men saken kräver noggrannare undersökning av bären för att utesluta ett par sorter. Jag kommer annars att kalla den Janas bigarrå. På lördags åkte jag till Julita Gård där jag hade fått en reservplats på kursen i ympning av stenfrukter. Nu är målet att sprida Janas bigarrå över landet. Eller världen.
Jag vill bara påminna lite försiktigt om att jag kör en leveransrunda nu på lördag den 11 mars. Beställningar kan också hämtas upp i butiken i helgen. I morgon gör Julia och jag citron/kummin/mejram-korv, Toulouse-korv och fläskmerguez, så de ligger uppe på
Nästa leveransrunda blir på lördag den 11 mars och det går bra att beställa redan nu på 
Köttet kan kubas till grytor, eller skivas i tjockare skivor för att steka upp, eller tunnare, eller i strimlor för en wok typ. Eller så kan man fortsätta sjuda sönder det till draget fläsk. Jag tänkte att jag skulle testa att sälja det som ett väldigt mångsidigt halvfabrikat, där den långa tillagningen som jag har gjort gör att du kan få ihop en avancerad eller enkel måltid själv ganska snabbt. När jag kör köttet sous vide så är det osaltat, det får du kompensera vid den fortsatta tillagningen. Jag har lagt upp fyra stycken på beställningsformuläret under Övrigt, så får jag se om det finns något intresse för produkten.



I veckan kommer Julia att stycka två grisar från Olle Linder som slaktas i morgon. Grisarna, inte Olle.
Jag kommer att skicka ut ett nyhetsbrev när jag har bestämt mig för vad jag ska erbjuda på nästa leveransrunda, som med stor sannolikhet blir den 18 februari. Boka ingenting på beställningsformuläret innan dess. Det finns frysta salsiccia i butiken och ganska snart även isterband.